مهارت برقراری ارتباط موثر:

گاهی دیگران ما را آنگونه که می خواهند می بینند و ما نیز دیگران را آنگونه که خود می خواهیم می بینیم و درک میکنیم ودرک خود را واقعیت مینامیم. توانایی برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد با دیگران بسیار دارای اهمیت است و در داشتن درک درست از اطرافمان ما را یاری میکند.

پيامد هاي فقدان مهارتهاي  ارتباطي موثر:

-       احساس تنهایی، نارضایتی از روابط با دیگران و ایجاد سوءتفاهم .

-       کاهش اعتماد به نفس، احساس درماندگی، آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلات.

-       انزوا، طرد،استرس و فشار رواني،ناكامي در ارضاي نيازها ونهایتا کاهش عملکرد شغلی.

وزن نسبی عناصر اصلی ارتباطات:

7% کلامی، 38  % به تن صدا و لحن آن و 55%به حرکات صورت وچهره (غیر کلامی) بستگی دارد.

سازمان به عنوان يك نهاد اجتماعي نيازمند ارتباطات موثر است. مديران دريافته اند كه ارتباطات مؤثر با كاركنان و درك انگيزه هاي ارتباطي آنان در توفيق مديران در دستيابي به اهداف طراحي شدۀ سازمان عامل مؤثري است.

 ارتباطات مؤثر را قلب مديريت مي دانند ارتباطات مؤثر، هدف به حساب نمي آيد بلكه بايد وسيله اي براي كسب هدف تلقي شود. ارتباطات خوب، ذاتي نيست بلكه اكتسابي است.

 منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل توسعه منابع انسانی، سیستم اطلاع رسانی