٦توصیه برای مدیران، بعد از تعطیلات

آسانگرفتنِ بعضی از قوانین در این وقت از سال، بهجای سختگیری در آنها، نتایج بهتری به بار میآورد.
مدیران زیادی از نزدیکشدن فصل تعطیلات وحشت دارند. از تعطیلات عید نوروز به بعد، موجی از هیجان و حواسپرتی آغاز میشود و تمرکز خیلیها را مختل میکند. اما هوشمندانهترین و موثرترین رویکرد برای این روزها، نجنگیدن با آن است.
١- قبل از قانونگذاری فکر کنید؛
همهی مدیرانِ خوب میدانند که قوانین را نمیشود مدام شکست. اما مواقعی هم هست که اگر این قوانین را به سختیِ مواقع دیگر اجرا کنید، نتیجهی عکس میدهند. به قول معروف میگویند: «قانون را اختراع کردهاند تا قبل از شکستنش فکر کنید.» پس اگر قانونی هست که میتوانید در این مواقع آسان بگیریدش اصلاً دریغ نکنید. شناور كردن ساعت ورود آن هم در هفته ی اولِ بعد از تعطیلات، می تواند یک سورپرایز خوب برای کارمندانی باشد که ١٥ شب دیر خوابیدند💤 و دیر بیدار شدند.
٢- از تعریف کردن ها استقبال کنید؛
آدمها در عید خوش گذرانده اند و حالا و بعد از تعطیلات دوست دارند عکسهايشان را به هم نشان دهند و خاطره ها را برای هم تعریف کنند و شما هی ببینید که دارند با هم حرف می زنند و حرف می زنند. اما این را بدانید که وقتی جلوی همهی سرگرمیها را بگیرید، آدمها، بدعنق و بیانگیزه میشوند. از طرف دیگر، اگر زیادی آزادشان بگذارید، اصلاً کار مفیدی انجام نمیشود. پس تعادل ایجاد کنید. ما در ماهنامه "مسئله؛ مدیریت" یک مسابقه گذاشتیم به اسم "خب؛ تعريف كن ببينم" و به بهترین عکسی که همکاران مان از سفرشان انداخته اند یک میلیون تومان هدیه میدهیم و آن را در کانال ماهنامه به نشانی @Modirna منتشر خواهیم کرد. در واقع تعریف کردن را به رسمیت شناختیم.
٣- کارمندانِ منظم را تشویق کنید؛
این دوران که تمرکز و حواس افراد به راحتی پرت میشود، بهترین فرصت است که کارمندان منظم را تشویق کنید و به آنها پاداش بدهید.
بعضیها وظایف مهمی در طول تعطیلات عید داشتند که باید به آنها می رسیدند. تلاش این افراد، باید مورد توجه شما قرار بگیرد. تحسین عمومی یا تشویق از طریق سیستم پاداشدهی باعث میشود احساس اعتبار کنند و موقعی که همکارانشان در حال خوشگذرانی هستند، به خاطر سختکوشیشان حس نکنند که تک افتادهاند.
٤- شما هم به آنها بپیوندید؛
اینکه بهسختی تلاش کنید تا رئیسِ خوشگذرانیها باشید اصلاً جذاب نیست و حتی ممکن است نتیجهی عکس بدهد. از آن طرف هم حفظکردن فاصله و دور ایستادن از دیگران ممکن است همینقدر بد از آب دربیاید.
اولین روزهای بعد از تعطیلات بهترین زمان برای نشاندادنِ روحیهی خوشگذرانیتان است. توی جشنها شرکت کنید، مثل بقیه باشید. از فرصت یک دورهمی سازمانی استفاده کنید و راجع به تلویزیون و برنامههای سفرتان حرف بزنید. سعی نکنید مجلس را به دست بگیرید… این به بقیه یادآوری میکند که هنوز رئیس هستید.
٥- بگذارید کارمندان، جشنِ خودشان را بسازند؛
احتمالاً آخر سال حسابی شلوغ بودید و حجم کارها اجازه نداد جشن خاصی برگزار کنید. شروع سال فرصت بهتری برای یک جشن بهارانه ی خوب است. سازمان ـ یا خودِ شما به عنوان رئیس ـ میتوانید یک دورهمی کاری ترتیب بدهید. مثلاً دور هم ناهار بخورید تا دستاوردهای سال گذشته را جشن بگیرید. با این کار، اعضای گروه بیشتر به هم و به شما نزدیک میشوند.
٦- ⏱در مورد زمان، انعطافپذیر باشید؛
تعطیلات، فشار زیادی روی آدمها میآورد، مخصوصاً روی اعصابشان! آنها باید هدیه بخرند، در مراسم متعدد خانوادگی شرکت کنند، برای سفر برنامهریزی کنند و مهمانی بدهند. پس سعی کنید باعث افزایش این فشار نشوید.
بعد از تعطیلات، هربار که امکانش بود، سعی کنید کمی منعطفتر از روزهای دیگر باشید. کمی در برنامههای زمانی دست ببرید تا افراد بتوانند کمی استراحت کنند. بله حتی بعد از تعطیلات عید، کارمندان نیاز به استراحت دارند. با این روش، استرس شان کم میشود، متعهدتر میشوند و نسبت به کار و زندگی شخصیشان حس بهتری خواهند داشت.
منبع: ماهنامه مسئله؛ مدیریت