آگاهی از بازیها ی (پنهان کردن انگیزه اصلی انجام کار) افراد مشکل ساز در سازمان:

1- بازی بد نام کردن (ایراد گرفتن): سیاست کارمند یا مدیر مشکل ساز ایراد گرفتن از کارهاست حتی اگر درست انجام شده باشد.

2- بازی از پشت خنجر زدن: در ظاهر موافق ولی در باطن سعی در زیر سوال بردن و نابود کردن فرد مقابل را دارد.

3- ازی توطئه و پرونده سازی: اقلیت کوچکی از مدیران  اهداف را آنقدر بزرگ در نظر میگیرند  که دستیابی به  اهداف بسیار مشکل است و نتیجه  کار ناکامی، دلسردی  و همیشه مقصر بودن کارمند خواهد بود.

4- بازی تقصیر خود را به گردن دیگران انداختن: دیگران را در اشتباه خود شریک کردن  .

5-بازی داشتن شخصیت دوگانه: در برخورد با مافوق بذله گو و خوش مشرب  ولی در برخورد با کارکنان وقرار گرفتن در جایگاه مدیریت، خود کامه ومستبد.   

در  زمان رویارویی  با افراد مشکل ساز (غیر مولد)  باید حرفه ای برخورد کرد ! نه شخصی

1-رویارویی  وانتقاد موثر وسازنده یک هنر است و بهترین روش  برای تاثیر گذاری مثبت در رفتار اینگونه افراد در سازمان است.

2-آرامش خود را حفظ ،وبا حالت غیر خصمانه با آنها روبرو  و به آنها بفهمانید که مشکل را فهمیده ، درک کرده، نگرانید و بدون عذرخواهی  از وی بابت طرح مساله، مشکل وی را باز گو کنید .

3- باید مد نظر داشته باشیم که رفتارهای غیر مولد فرد ناشی از پیامد های شغلی اوست و هدف حل مشکل است.

4- انتقاد خود را در خلوت و با نرمی و بر پایه حقایق عینی بیان کنید و از رئیس بازی بپرهیزید.

5- وقتی از رئیس خود انتقاد می کنید درایت به خرج دهید  و به او بگویید که رفتار  وی چه تاثیری در عملکرد شغلی شما میگذارد.

منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل توسعه منابع انسانی، سیستم اطلاع رسانی س