پیام کوتاه مدیریتی2
آگاهی از بازیها ی (پنهان کردن انگیزه اصلی انجام کار) افراد مشکل ساز در سازمان:
1- بازی بد نام کردن (ایراد گرفتن): سیاست کارمند یا مدیر مشکل ساز ایراد گرفتن از کارهاست حتی اگر درست انجام شده باشد.
2- بازی از پشت خنجر زدن: در ظاهر موافق ولی در باطن سعی در زیر سوال بردن و نابود کردن فرد مقابل را دارد.
3- ازی توطئه و پرونده سازی: اقلیت کوچکی از مدیران اهداف را آنقدر بزرگ در نظر میگیرند که دستیابی به اهداف بسیار مشکل است و نتیجه کار ناکامی، دلسردی و همیشه مقصر بودن کارمند خواهد بود.
4- بازی تقصیر خود را به گردن دیگران انداختن: دیگران را در اشتباه خود شریک کردن .
5-بازی داشتن شخصیت دوگانه: در برخورد با مافوق بذله گو و خوش مشرب ولی در برخورد با کارکنان وقرار گرفتن در جایگاه مدیریت، خود کامه ومستبد.
در زمان رویارویی با افراد مشکل ساز (غیر مولد) باید حرفه ای برخورد کرد ! نه شخصی
1-رویارویی وانتقاد موثر وسازنده یک هنر است و بهترین روش برای تاثیر گذاری مثبت در رفتار اینگونه افراد در سازمان است.
2-آرامش خود را حفظ ،وبا حالت غیر خصمانه با آنها روبرو و به آنها بفهمانید که مشکل را فهمیده ، درک کرده، نگرانید و بدون عذرخواهی از وی بابت طرح مساله، مشکل وی را باز گو کنید .
3- باید مد نظر داشته باشیم که رفتارهای غیر مولد فرد ناشی از پیامد های شغلی اوست و هدف حل مشکل است.
4- انتقاد خود را در خلوت و با نرمی و بر پایه حقایق عینی بیان کنید و از رئیس بازی بپرهیزید.
5- وقتی از رئیس خود انتقاد می کنید درایت به خرج دهید و به او بگویید که رفتار وی چه تاثیری در عملکرد شغلی شما میگذارد.
منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل توسعه منابع انسانی، سیستم اطلاع رسانی س