پیام کوتاه مدیریتی 10
ارزیابی عملکرد چیست ؟ کاربردها، مراحل، انواع و مشکلات:
ارزیابی عملکرد فرایندی است که بوسیله آن کارکنان در فواصل معین، به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند تا پتانسیل آنها برای رشد و بهبود مشخص شود.
(( هدف از ارزیابی عملکرد افزایش کارایی و اثر بخشی است! نه توبیخ و تنبیه کارکنان ))
کاربردهای ارزیابی عملکرد:
1 - استفاده در برنامه ریزی نیروی انسانی
2– انتخاب کارمندان مناسب
3– کاربرد در آموزش کارکنان
4- تعیین مسیر شغلی کارکنان
5- تاثیر در نظام جبران خدمت و حقوق ومزایا
7- شناخت استعدادهای بالقوه کارکنان و....
مراحل ارزیابی عملکرد:
1- ابتدا باید هدف از ارزیابی مشخص شود
2- انتظارات بر اساس استاندارد به کارمند ارائه شود
3- عملکرد واقعی اندازه گیری شود
4- عملکرد با استاندارد مقایسه شود
5- نتایج حاصل از مقایسه با فرد در میان گذاشته شود واقدام اصلاحی صورت پذیرد
انواع ارزیابی عملکرد:
1- ارزیابی سرپرست بصورت مستقیم
2- ارزیابی رئیس بوسیله مرئوس
3- ارزیابی همکاران از همدیگر
4- ارزیابی گروهی از عملکرد یک فرد
5- خود سنجی
مشکلات احتمالی و موانع ارزیابی عملکرد:
نداشتن تعمیم پذیری نتایج ارزیابی عملکرد، محاکمه به جای ارزیابی و اعمال تعصبات شخصی و...
منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل توسعه منابع انسانی، سیستم اطلاع رسانی ر