ارزیابی عملکرد چیست ؟ کاربردها، مراحل، انواع و مشکلات:

ارزیابی عملکرد فرایندی است که بوسیله آن کارکنان در فواصل معین، به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند  تا پتانسیل آنها برای رشد و بهبود مشخص شود.

(( هدف از ارزیابی عملکرد افزایش کارایی و اثر بخشی است! نه توبیخ و تنبیه کارکنان ))

 کاربردهای ارزیابی عملکرد:

1 - استفاده در برنامه ریزی نیروی انسانی

2– انتخاب کارمندان مناسب

3– کاربرد در آموزش کارکنان

4- تعیین مسیر شغلی کارکنان

5- تاثیر در نظام جبران خدمت و حقوق ومزایا

7- شناخت استعدادهای بالقوه کارکنان و....   

مراحل ارزیابی عملکرد:

1- ابتدا باید هدف از ارزیابی مشخص شود

2- انتظارات بر اساس استاندارد به کارمند ارائه شود

3-  عملکرد واقعی اندازه گیری شود

4- عملکرد با استاندارد مقایسه شود

5- نتایج حاصل از مقایسه با فرد در میان گذاشته شود واقدام اصلاحی صورت پذیرد

انواع ارزیابی عملکرد:

1- ارزیابی سرپرست بصورت مستقیم

2- ارزیابی رئیس بوسیله مرئوس

3- ارزیابی همکاران از همدیگر

4- ارزیابی گروهی از عملکرد یک فرد

5- خود سنجی

مشکلات احتمالی و موانع ارزیابی عملکرد:

نداشتن تعمیم پذیری نتایج ارزیابی عملکرد، محاکمه به جای ارزیابی و اعمال تعصبات شخصی و...    

 منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل توسعه منابع انسانی، سیستم اطلاع رسانی ر