فردی به نام مقصر اصلی

بسیار دیده شده است که زمان بروز مشکل و یا اتخاذ تصميمات ناكارآمد و اشتباه که منجر به یک مشكل شده است و یا حتی هنگام بروز خطاهاي معمول در سازمان، همه با هم همت می کنند و به دنبال فردي به نام ”مقصر اصلي“ می گردند و البته در این بین يكديگر را نیز متهم ميكنند.
اين پديده موجب مي شود كه بسياري از مديران و كاركنان به جای آنكه در پي دستيابي به نتايج، رفع مشکل و ایجاد راهکار جلوگیری از تکرار باشند، به دنبال سرزنش ديگران باشند.
ارائه بازخورد به شيوه کارآمد و مثبت مي تواند به عنوان نيرويی سازنده و مؤثر، کارکنان را به حداكثر قابليتهایشان نزديك كند.
سرزنشهاي مخرب را مديريت كنيد:
به اين منظور مدير يا سرپرست تیم بايد از ایجاد فضای سرزنشهای بيش از حد و نابجا جلوگيري كند، مخصوصا زمانیكه افراد ، خواسته يا ناخواسته تنها يك نفر را مسئول شکستهای گروه مي دانند.
در صورتیکه اين روش به اندازه كافي نتيجه بخش نباشد، مدير بايد روش و مسير سرزنش افراد را سریعا تغيير دهد و براي افراد توضیح دهد كه فرد خاطي، شايسته اين همه سرزنش نيست و برای آنها شفاف کند که چگونه مجموعه اي از عوامل در کنار هم، مشكلات فعلی را پديد آورده است. بويژه در شرايطي كه فرد بخشي از آنچه روي داده است را ناشي از كوتاهي خود مي داند.
منبع: کانال مدیریت کاربردی- گروه اموزشی ارشیا دکامی